Advertisements Close

 

خلوت

گاهی وقتا توی خلوت میشه عشقو زیر و رو کرد

 


تابلوی عصر عاشورا

تابلوی معرق عصر عاشورا که در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن به نمایش عمومی گذاشته شد و توجه بسیاری را نیز به خودجلب کرد ، هم اکنون در گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی نگهداری می شود .

تابلوی معرق عصر عاشورا با اقتباس از اثر استاد فرشچیان در ابعاد بسیار بزرگ توسط محمد توانا خلق شده  است که پس از نمایشگاه قرآن به موزه آستان قدس رضوی هدیه شد.

تابلوی فوق 6 متر طول و 4 متر عرض دارد و از شش قسمت مجزا تشکیل شده که به هنگام ضرورت از یکدیگر جدا شده ، حمل و نقل انجام و سپس قطعات به یکدیگر متصل می شوند .

تابلوی معرق عصر عاشورا از 30 نوع چوب ، از جمله چوبهای گردو ، نارنج ، شمشاد ، زبان گنجشک ، توسکا ، سنجد ، زیتون ، زردآلو ، اقاقیا ، گلابی و بادام ساخته شده است ، این تنوع چوب های به کار رفته در اثر فوق ،95 درصد کل مصالح را تشکیل داده و  موجب شده تا احتیاج  زیادی به رنگ آمیزی نبوده ، رنگ های متنوع و بدیع ، با بکارگیری چوبهای طبیعی مختلف خلق و به کارگرفته شود .

صدف طبیعی ، خاتم ، مس ، برنج و آلومینیوم از دیگر مصالح به کار رفته در این تابلو هستند .

.

تابلوی معرق عصر عاشورا حاصل تلاش 24 ماهه چهار معرق کار و سه خوشنویس و پلی استرکار است .

تابلوی عصر عاشورای استاد فرشچیان، ویژگی‌های خاصی دارد که این اثر را از دیگر آثار او جدا می‌کند.

 نخستین ویژگی‌ مهم این‌کار، استفاده از کادر افقی است؛ برخلاف دیگر آثار استاد که بیش‌تر کادر عمودی دارند؛ این بیان‌گر ایستایی و انرژی‌های از نفس افتاده است.

 ترکیب‌بندی مدور درون کادر افقی، نشانه بی‌تابی و چرخش افراد به حول محوری، برای بیان سوگواری است.

 اسب در مرکز کادر، کانون توجه بیننده است که بر افقی بودن کادر بیش‌تر تأکید دارد. (خط زیر پای اسب) . رنگ‌های تیره با تابش‌های بنفش، غم و اندوه جان‌کاه بازماندگان را القا می‌کند. پنهان کردن چهره شخصیت‌های درون کادر شاید با دو هدف باشد؛ یکی احترام نقاش به شخصیت‌های مطرح در پرده و دیگری خود خانم‌هایی که گویی دوست ندارند در این حال، هیچ‌ بیننده‌ای نظاره‌گر حزن و اندوه جان‌‌کاهشان باشند. گویی محرمی را نمی‌یابند تا برای غم و اندوه و چهره‌های پریشانشان همدردی کند!

پریشانی و آشفتگی موهای اسب، حتی حالت چشمان آن، به پایین انداختن سرش و لکه‌های خون روی بدن او، نشان‌دهنده مصیبتی است که بر آن‌ها وارد شده است.

 بهره‌گیری از رنگ‌های ملایم زمینه، گویای خشکی بیابان بی‌آب و علفی است که خود از تشنگی، تمام رمقش را از دست داده و به سفیدی گرایش دارد؛ درست مثل آن زمانی که تشنگی انسان شدید شده و لب‌ها، خشک و بی‌رمق می‌شود.

 پرده خیمه در سمت راست بالا، گویی پرده‌ای از یک فاجعه در هستی را به کنار زده است! هرچند اشاره به خیمه اصحاب هم دارد، اما گویی این پرده تا آسمان کشیده می‌شود!

تمام عناصر کادر، به اندازه‌ای ماهرانه چیده شده که با کمی تأمل، به خوبی می‌توان عمق این فاجعه رادرک کرد.

 


نوشته شده توسط hamid در پنجشنبه 25 آذر 1389 ساعت 11:35:23 PM


آخرین مطالب


به من بگید شما چی فکر می کنید؟(4)ح




به من بگید شما چی فکر می کنید؟(3)ح




به من بگید شما چی فکر می کنید؟(2)ح




به من بگید شما چی فکر می کنید؟(1)ح




گل سوسن گل یاس




تحقیق یک دانش آموز در مورد پسته




نداری!خبر ز حال من نداری




دیار باقیسرزمین خفته ها




الماس بودا




الماس بودا




نمایش سایر مطالب قبلی


: آمار وبلاگ

51064
بازدید

13 بازدید امروز

39 بازدید دیروز

224 بازدید یک هفته گذشته

Powered by gegli.com

آخرين وبلاگهاي بروز شده

Rss Feed

Advertisements


 




Powered by MainSystem